Koronaviruset - hva dekker forsikringen

Vi har stor pågang på telefonen, det er fint om du ikke ringer oss hvis det ikke er akutt, men bruker tjenestene våre på nett. Vi følger myndighetenes oppfordring og jobber også hjemmefra.

Har du helårs reiseforsikring?

Helårs reiseforsikring dekker kostnader til avbestilling av bestilte utenlandsturer

Eika helårs reiseforsikring dekker avbestilling av utenlandsreiser knyttet til Covid 19.

Du trenger ikke melde saken din til oss før avreisetidspunktet har vært. Da vet du hvor mye som refunderes av reisearrangør og flyselskap.

Vi anbefaler deg å vente med å melde skaden til reisearrangør eller flyselskap har kansellert reisen din. Da har du rett på tilbakebetaling fra arrangøren eller flyselskapet. Beløp som ikke refunderes av reisearrangøren eller flyselskapet kan du søke om å få dekket av Eika.

Du kan melde saken din inntil ett år etter at den har oppstått.

Avbestilling av planlagt reise

Utenriksdepartementet (UD) fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land i hele verden. Rådet gjelder til 20. august med følgende forbehold:

  • Innen 15. juni blir det vurdert om det skal gjøres unntak for reiser til de nordiske landene.
  • Innen 20. juli blir det vurdert om det skal gjøres unntak for reiser til enkelte nære europeiske land.

Eika dekker utgifter til avbestilling av reiser til utlandet som du ikke får dekket av andre så lenge det er et gyldig reiseråd på avreisetidspunktet. Det betyr:

  • Reiseforsikringen dekker avbestilling av reiser i Norden med avreisedato frem til 15. juni.
  • Reiseforsikringen dekker avbestilling av reiser i Europa med avreisedato frem til 20. juli.
  • Reiseforsikringen dekker avbestilling av reiser til resten av verden med avreisedato frem til 20. august.

Vi forlenger dekningen så lenge det foreligger reiseråd fra UD.

Vi dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser.

Dette gjør du:

  • Sjekk at dato for bestilling av reise er før 12. mars 2020 (vi dekker ikke avbestillinger av reiser bestilt etter 12. mars 2020).
  • Vi vil gjerne at du avventer frem til avreisedato før du avbestiller reisen. Først da vil du vite hvilken refusjon du kan få fra flyselskap eller reisearrangør. Vi kan ikke behandle saken din før dette er avklart.
  • Ved innstilt flyreise har du rett på tilbakebetaling fra flyselskapet. Du bør vente og se om flyavgangen blir innstilt og så søke refusjon fra flyselskapet. Informasjon om dine rettigheter og refusjon (forbrukerrådet.no).

Verdikuponger

  • EU-kommisjonen har åpnet for at flyselskapene kan tilby verdikuponger i stedet for tilbakebetaling, men de er også tydelig på at du fremdeles kan kreve tilbakebetaling. Dersom du har fått cashpoints, bonuspoeng eller verdikupong av flyselskapet, kan du bruke disse på en ny reise senere. Ofte kan verdikupongen innløses i penger ved utløpsdato. Du vil ikke få erstatning fra forsikringen i tillegg.

Pakkereiser

  • Pakkereiser refunderes av reisearrangøren dersom Utenriksdepartementets reiseråd gjelder for ditt reisemål og din reiseperiode. Normalt skal reisearrangør betale tilbake innen 14 dager. Det er imidlertid vedtatt en midlertidig forskrift som utsetter fristen til tre måneder for avbestillinger frem til 14. juni. Regjeringen vil samtidig komme med en støtteordning slik at reisearrangører kan betale tilbake kundene sine. Informasjon om rettigheter for pakkereiser (forbrukerrådet.no).

Beløp du ikke får refundert kan du søke om å få dekket hos Eika.

Vi er her for deg

Meld skaden din her eller kontakt oss på telefon 915 03 850 (tast 2).

Merk: vi har et stort antall saker som meldes til oss. Du må derfor påregne lengre saksbehandlingstid enn normalt

Spørsmål og svar om din helårs reiseforsikring

Har du reiseforsikring gjennom kredittkortet ditt?

Dette bør du vite om kredittkortforsikringen når du sitter "koronafast" hjemme!

På grunn av koronautbruddet behøver mange å endre sine reiseplaner og avbestille eller endre allerede bestilte reiser. For å kunne avbestille uten at du eller noen i reisefølget er syk, trenger du en ordinær helårs reiseforsikring. Dette dekkes ikke av forsikringen inkludert i kredittkortet.
 
Foreløpig gjelder følgende i forbindelse med koronautbruddet (informasjonen oppdateres fortløpende)
•  Ved legeordinert karantene eller sykdom dekkes avbestilling av reise, dersom karantenetiden /sykdom hindrer avreise. Avbestilling som følge av UD sine reiseråd dekkes ikke av denne forsikringen.

Vi anbefaler deg å ta en titt på våre forsikringsvilkår og gjøre deg kjent med de ulike dekninger. 
Lurer du på hva forskjellen er mellom de ulike reiseforsikringer? Ta en titt på vår dekningssammenligning.

Behøver du å melde skade, kan du enkelt levere skademeldingen på nett.

Spørsmål og svar om din reiseforsikring via kredittkortet