Hopp til innholdet

PSD2 (Revised Payment Services Directive)

I 2018 ble PSD2 innført, et EU-direktiv som pålegger alle banker å åpne opp for at våre kunder kan benytte seg av tredjeparter for å utføre betalingstjenester, samt å kunne se saldo og transaksjonsopplysninger på sine kontoer i banken.

Hva betyr dette for deg som kunde?

Hensikten med direktivet har vært å øke konkurransen og innovasjon i finansmarkedet, og lar deg som bedriftskunde kunne velge å dele saldo og transaksjonshistorikk med godkjente tredjeparter i tillegg til å utføre betalinger. Direktivet gjelder for betalingskontoer, betalingskort og betalingstjenester. 

Mer informasjon om PSD2

Vår leverandør av kontotjenester har utviklet løsninger for slik tilgang for tredjeparter, slik at godkjente tredjeparter kan gjennomføre såkalte betalingsfullmakttjenester og kontoinformasjonstjenester mot kontoer i vår bank. Disse løsningene er basert på API’er som bygger på internasjonale standarder fra Berlin Group (NextGenPSD2) og STET.

Komplett liste over alle Eika banker 
API er en forkortelse for «Application Program Interface», og er et programvaregrensesnitt som gjør det mulig for ulike applikasjoner å kommunisere med hverandre. Svært forenklet kan et API beskrives som en strukturert måte å overføre data fra et sted til et annet. 
 
Et åpent API betyr at et selskap gjør deler av deres data tilgjengelig for andre.

EU-kommisjonen publiserte 5. september 2019 en brosjyre om forbrukerrettigheter knyttet til betalingstransaksjoner i Europa.
 
Brosjyren er utformet med bakgrunn i bestemmelsen i art. 106 i EUs reviderte betalingstjenestedirektiv (PSD 2), som pålegger EU-kommisjonen å utforme brukervennlig elektronisk informasjon om forbrukerrettigheter.
 
Forbrukerrettighetene som er beskrevet i EU-kommisjonens brosjyre gjelder også for forbrukere som bor i Norge.

Les om forbrukerrettighetene her

Krav om sterk kundeautentisering trådte i kraft innenfor EU/EØS området 31. desember 2020. Dette medfører at du som kunde vil oppleve større sikkerhet ved blant annet netthandel med kortet ditt. Les mer hva dette betyr for deg her.

Les mer om SKA her
In case of issues in production or sandbox, or if you have questions about the PSD2-APIs, please contact the bank during opening hours at dagligbank@eika.no to reach our support service.

For information about opening hours, please see https://eika.no/eika-alliansen/customersupport

Please note that the following information must be included for all specific requests:

Request timestamp
Full Request URL
Request ID
PSU-ID
Business Impact (f.ex single or several transactions affected)


If the issue is critical or urgent, please give us a call.