Dine rettigheter
Du har rettigheter etter personvernregelverket knyttet til vår behandling av dine opplysninger. For å bruke disse rettighetene kan du kontakte vårt personvernombud i banken. Vi vil besvare henvendelsen så raskt som mulig, og senest innen 30 dager ved forespørsel om innsyn.
Når du sender informasjon til oss, anbefaler vi at dette gjøres i sikre kanaler, som nettbankens eller mobilbankens sikre kommunikasjonstjeneste. Du kan også bruke kryptert e-post. For å beskytte dine data, kan vi be deg bekrefte identiteten din før vi gir tilgang. Dette sikrer at kun du har tilgang til dine opplysninger.
Innsyn
Du har rett til å få innsyn i om vi behandler opplysninger om deg. Det er noen unntak av fra innsynsretten. Dette gjelder f.eks. der vi har lovpålagt taushetsplikt, eller der vi må holde informasjon hemmelig av hensyn til forebygging, etterforskning eller rettslig forfølgning av straffbare handlinger
Retting
Dersom du oppdager at informasjonen vi har om deg er feil, ufullstendig eller unøyaktig, kan du be om at uriktige opplysninger blir rettet uten ugrunnet opphold.
Sletting
Du har rett til å be om at opplysningene dine slettes eller anonymiseres der hvor opplysningene ikke lenger er nødvendige for formålet de ble samlet inn for eller vi ikke har et annet behandlingsgrunnlag.
Begrensning
Du kan kreve begrenset behandling dersom du mener at personopplysningene vi behandler er unøyaktige eller vi ikke har tilstrekkelig grunnlag for å behandle opplysningene. Vi vil da stoppe behandlingen inntil vi har undersøkt dine innsigelser.
Protestere
I de tilfeller hvor en behandling av dine personopplysninger er basert på vår berettigede interesse eller opplysningene benyttes for direkte markedsføring og profilering i forbindelse med slik markedsføring, har du rett til å gjøre innsigelser mot behandlingen.
Dataportabilitet
Du eier personopplysningene du har gitt oss og du har rett til å motta disse i et maskinlesbart format. Denne retten gjelder personopplysninger som behandles automatisert og er basert på et samtykke eller en avtale med deg. Informasjonen vi har lagret om deg, og som du har rett til å få via dataportabilitet, kan du bestille i nettbank og mobilbank.
Manuell behandling ved automatiserte avgjørelser
Vi kan i noen tilfeller bruke automatiserte avgjørelser, for eksempel automatiserte kredittavgjørelser i våre online kanaler. Du vil kunne be om en manuell behandling i stedet, gi din mening eller bestride en avgjørelse som er basert på automatisert behandling, inkludert profilering, dersom en slik avgjørelse vil ha rettslige følger eller på annen måte påvirke deg i betydelig grad.
Klage
Du kan klage til oss om du ikke er fornøyd med svar vi gir deg. Er du ikke fornøyd etter å ha kontaktet oss, kan du også rette klage til Datatilsynet. Du finner informasjon om dette på Datatilsynet sine hjemmesider.