Hopp til innholdet

Forbygge og avdekke straffbare forhold

Hvorfor behandler vi opplysningene dine, og hva er det lovlige grunnlaget?

Vi vil behandle personopplysninger med formål om å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier, svindel og andre straffbare handlinger rettet mot deg, andre kunder eller banken. Vi er lovpålagt å beskytte utstyr, systemer og informasjon av betydning for banken og da også våre kunder. Vi har et samfunnsoppdrag og skal beskytte allmennhetens interesser for uønsket adferd. Vi har også en berettiget interesse ved svindel, den består i å minimere tap for banken.

Hvordan behandler vi personopplysninger?

Vi bruker systemer for å overvåke og identifisere uønsket adferd. Av hensyn til sikkerhet kan vi ikke dele detaljer om hvordan dette gjøres.

Hvilke personopplysninger behandler vi?

Alle personopplysninger kan behandles for dette formålet, avhengig av system og type hendelse.

Hvem deler vi opplysningene med?

Personopplysninger kan deles med politiet, finansinstitusjoner, offentlige myndigheter og våre leverandører vi har inngått avtale med.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene? 

Det vil avhenge av system og eventuell hendelsen. Noen opplysninger lagrer vi i 60 dager, men vi kan lagre opplysninger inntil 13 måneder for avdekking av svindel.

Hvem er ansvarlig?

Banken er ansvarlig for bruk av dine personopplysninger.